zondag 31 maart 2024

Over De Ronde

 Ja, daar gaat het in wielerlievend land natuurlijk voornamelijk over nietwaar, dezer dagen? Over de Ronde van Vlaanderen, die wel erg helemaal onthoofd lijkt door de vreselijke val en het uitvallen van Wout van Aert, Jesper Stuijven, Briniam Grimay en meerdere topcoureurs!

Ik heb jullie eerder wat meegedeeld over mijn eigen ongemak, nu ja, echt heel hartelijk dank voor alle lieve en positieve reacties, echt, ik most alweer janken. 

Maar soit. vandaag ben ik wat meer nuchter, temeer omdat ik binnenkort een afspraak heb met ene Dr van Nuffel, een Vlaamse KNO arts/chirurg, die me, ergens in oktober, opereerde en, toen ik weer aanspreekbaar was na de narcose, ook een heel leuk en goed gesprek met me had.

Zij is een aardige en vaardige dame met een heel fraai Vlaams accent. Nu ja, ik kom op dat Vlaams accent omdat ik binnenkort een afspraak met die arts (Nuffel) heb en hopelijk vertelt ze me dat ik beter ben en omdat de RvV aanstaande zondag gaat plaats vinden, de RvV, de Ronde van Vlaanderen, ik geloof zowaar dat dat een wedstrijd is die hoger genoteerd staat voor de heren/dames coureurs dan het WK. Omdat de RvV zoveel uitstraalt, zoveel emotie te weeg brengt en zo, je ne sais pas, alles is wat een wielerwedstrijd moet zijn. En dat vooral in het oerland van het fietsen (niet helemaal waar), maar in ieder geval in Vlaanderen. 

Ik heb veel boeken en geschriften gelezen over deze wedstrijd, maar de fraaiste werken zijn die van Karel van Wijnendale, een Vlaamse journalist, die overigens helemaal anders heette, maar zich noemde naar een kasteel, waar hij even in de bediening had rondgesjokt. Later werd hij. o.a. journalist en begon zijn eigen krant en ja, ook zijn eigen ronde, ergens in 1913. "Heren, begint' waren de woorden waarmee hij de allereerste Ronde van Vlaanderen mee op beginnen schoot, zeg maar. Die eerste ronde was geen succes, hoor, nauwelijks coureurs aan de start, bijna geen geld voor de winnaars en ja, ff later brak de 1ste wereld oorlog uit. Hij schreef voor zijn eigen krant, Sportwereld. Daarin had hij zijn eigen taalgebruik om alles wat heroïscher te maken. Met kreten als: 'ze toolden langs de wegen' en: 'het stormde uit de geluchten' en dat soort kreten, dat schreef hij in zijn krant, ja, tv bestond nog niet dus niemand kon het controleren, en ja, de verkoop van zijn kranten schoot omhoog.

Maar vanaf 1919, die afgrijselijke oorlog was net afgelopen, kwam die ronde wel weer voor op het wielerprogramma. Met (later) heel veel succes en het werd een GROOT spektakel, misschien wel het grootste fiets spektakel ter wereld. Ja, oké, samen met Parijs-Roubaix natuurlijk, maar de RvV heeft vaak wel een apart streepje voor. Want die Ronde staat altijd bol van spektakel, van sensatie, helaas van valpartijen en ja, van (vaak)  slecht weer en dus ja, van (heel vaak) sterke winnaars.

En nu ja, mensen, mensen, mensen, wat was het weer een heerlijke koersdag. Vanaf kilometer nul, nu ja, vanaf de fictieve start gekeken (0915 uur tot 1630 uur) en ik heb nu behoorlijk 4kante ogen, maar dat is weer eens iets anders dan staar, maar wat was het weer een indrukwekkende MvdP show. En ja, er ontbraken nog een behoorlijk aantal toprenners door blessures en ik geloof meteen dat WvA en Jasper Stuyven er een heel groot duel van hadden gemaakt, maar de manier waarop Matje op de Koppenberg wegreed en er eigenlijk niemand echt kon volgen, bewees zijn klasbak status weer eens.
Het was weer eens grappig om te zien dat die beklimming weer voor een schifting zorgde, toen Garcia van zijn fiets moest stappen en niet meer bovenkwam, nu ja, lopend dan.
Daarna moest de rest van het peloton ook gaan wandelen op die kasseien en ik kan je verzekeren dat dat op de wielerschoenen, met die klikpedaal plaatjes, een drama is.
Nu is ons aller Matje, maar nu weer eens zonder matje, op dezelfde hoogte als die andere coureurs met drie overwinningen in de RvV. Ik geloof dat dat getal het een beetje een maximum aantal is, maar, VdP kennende gaat 'ie volgend jaar toch voor een 4de zege.

Hoe zou het trouwens met die jonge vrouw zijn die door een coureur aangereden werd? Dat vond ik wel heel dramatisch!

Nog dramatischer vond ik het gooien van bier? naar VdP en ja, dat afgrijselijke boegeroep? Waar komt dat vandaan? Ik heb het idee dat dat geen echte wielerfans zijn, want die juichen voor alle coureurs. 

Maar goed ik heb weer eens genoten van het begin van 'de heilige week'. A.s. zondag Parijs-Roubaix. Weer eens Matje? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Het jaar dat ik niet fietste (4)

  Enfin,ik kom bij dokter Blom terecht, op de afdeling Radiotherapie. Die afdeling zit behoorlijk verstopt in het ziekenhuis. Op de min 2 ...