woensdag 5 september 2012

Over de Vuelta

Goh ja, ik ben even een tijdje niet in de lucht geweest over het fietsen, bedenk ik me, nu. Toch is er weer een hoop spektakel te zien geweest, natuurlijk. Er waren allerlei klassiekers en korte rittenkoersen en eendagswedstrijden die eigenlijk geen klassieker zijn, maar die wel die uitstraling gaan vertonen. Ik wil het eerst even hebben over de 'World Ports Classic'. Deze tweedaagse wedstrijd is de allerjongste 'loot aan de wielerboom' en ja, ik weet het, dat klinkt melig en oubollig. In ieder geval werd die wedstrijd afgelopen vrijdag en zaterdag verreden. En, wat een aanwinst voor het fietsen, man, wat heb ik genoten! Nee, het is geen Ronde en ook geen Parijs-Roubaix, maar het was in elk geval een spektakel. Een spektakel waar wij, Nederlandse en Vlaamse liefhebbers van de koers, ons hart aan konden ophalen! Alles was er: regen (niet veel) wind (wel veel)kasseien (niet veel) en snelheid (wel veel). Maar vooral: prachtige beelden. Prachtige beelden van Zeeland, van Vlaanderen, van Antwerpen, van Brabant en, als 020'er, krijg ik het haast niet uit mijn strot, maar oké, nou ja, mooie, da's genoeg eer, beelden van 010! (Ik zal het trouwens in een volgende Blog hebben over de liefde die E. en ik hebben voor het Vlaamse (maar ook het Waalse) land en de wat haat/liefde verhouding die ik in het verleden met de 'Belg' (m/v, Waal/Vlaming) heb gekregen, maar da's pas na onze welverdiende vakantie. Bon, (je merkt het, ik spreek al Waals) na die prachtige beelden en na de terechte winnaars, Boonen en Bos, te hebben gezien, gingen we, althans 'den Belse' TV over naar de Vuelta. Ok, begrijp me goed! Er is niets neerbuigends in de woorden 'den Bels', nee, niets, integendeel. We, E. en ik, houden van 'den Bels', maar, zoals al geschreven, later meer. Ik ben heel erg blij mee dat er in ieder geval nog een, (accenten op de e's) land ter wereld is dat 'koersgek' is. De Vlaamse TV zend heel veel eh hele goeie beelden van de koers uit. Dat zagen we aan de Eneco Tour, dat zien we aan de Vuelta. De NOS niet, in elk geval, nauwelijks. Daar is het voetbal (of tannis)tot het je de strot uitkomt. Op een zondagavond kun je, met heel weinig zappen, een hele avond alleen maar programma's over dat spelletje gaan zien. Allemaal geborneerde figuren die het hebben over... nou ja, de bal van rechts, die van links moest komen en de spits die moest afzakken en ... Stop! Geen stokpaardjes meer! Nu over de Vuelta! (Ook niet over Mart S. die, na het nieuws over zijn 'vriend' en 'protégé' Lance, spoorslags uit de Vuelta verdween en zich (vermoed ik) naar Austin, Texas, spoedde om 'het echte verhaal van Lance' van hem zelf te mogen vernemen en daar dan weer een boekje over gaat schrijven. (Lees ook mijn Blog over Lance.) Eh, oh ja, de Vuelta. Man, man, man, wat een koers, wat een wedstrijd, wat een heldentenoren. Contador blijft aangaan, valt in de etappe van zondag jongstleden alleen maar aan, gaat ervoor. Rodrigues doet dat ook, gaat er ook voor, laat zich niet gek maken en wint tijd terug. Een voor ons allemaal onbekende (maar niet voor Mart S. dan) coureur (Piedra)wint een etappe,Ten Dam handhaaft zich, Gesink doet het naar wens, Valverde is terug, maar: waar zijn de Italianen? Na de rare episodes met de heren Fuentes en Ferrari horen en zien we niet veel meer van deze tenoren, eigenlijk. Ik heb vandaag eindelijk weer eens de Contador van ooit gezien. Het leeuwenhart van 'Il Pistolero' liet weer van zich spreken en in een zinderende etappe haalde hij 'het laken naar zich toe' zoals De Cauwer dat zo mooi zei. Hij won de etappe en pakte het rood van de leiderstrui. (Eerlijk gezegd vond ik de gouden trui van vroeger mooier, hoor.)Maar, deze Vuelta is een prachtige en is stukken mooier en zwaarder dan de afgelopen TDF's, vind ik.Ook de VDE (Vuelta d' Espagna) van het verleden jaar was heel sterk.Ik ben eerlijk gezegd een beetje uitgekeken op al die TDF's, hoewel je dat niet aan mijn Blogs over Tourkoorts af zou lezen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik de GDI (Giro d' Italia) en de VDE zwaarder vind, mooier vind en zeker minder opgefokt vind dan de grote Franse rittenkoers. Da's heel persoonlijk natuurlijk en, mocht je het niet met me eens zijn, dan krijg ik wel een reactie, toch? Goed, tot zover. Contador staat nu op de eerste plek, Valverde staat twee, (en wat reed die man een geweldige achtervolging vandaag), Rodrigues is derde en dan komt Froom, waarop iedereen zijn ogen had gericht. Tegenvallend? Ja een beetje wel, maar na zijn Tour, in dienst van Wiggins, begrijp ik wel dat 'ie moe is. De Nederlandse redders van het wielrennen, Gesink en Ten Dam staan keurig vijf en zes. Op twaalf minuten, dat wel, maar beide gasten hebben er ook al een seizoen op zitten, zeg! Hulde en da's niet cynisch, ik vind het echt groots wat RABOBANK nu uithaalt. Mollema deemstert (ook zo fraai Vlaams)wat weg?! Jammer, na zijn prestatie van het vorige jaar, maar had hij niet met Pfeiffer te kampen gehad? Nee, niet die coureur van de .... ploeg, maar van die ziekte, maf! We zijn nu een dag of wat 'uit de lucht', korte vakantie, want ja, dat Bloggen, man dat is vermoeiend. Reageer, asjeblieft, en tot later.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De troost van Ceciel

  Man, dat internet/facebook/Twitter, weet ik het allemaal, niet alleen vijanden maakt, maar dat je ook vaak vrienden krijgt, mag blijken o...