maandag 24 augustus 2015

Allemaal op een kluitje en de wonderen van sporten! (1)

Bewegen, sporten, bezig zijn, is niet alleen goed voor je lijf, maar ook vooral goed voor je "kop", is me altijd opgevallen. Gewoon, je hebt een zooi "prakkizaties", sores, shit, problemen en zo aan je hoofd en dan is bewegen/sporten, goed om die problemen wat anders te bekijken of een beetje weg te duwen. Dat zal onder andere te maken hebben met de pijnstiller die je lichaam, helemaal zelf en eigen en zelfstandig, aanmaakt, door dat bewegen, zo las en hoorde ik veel in allerlei berichten en . Je lijf kan zelf pijnstillers aanmaken, de zogenaamde Bèta endorfines. Die dingen zijn een vorm van 'morfine' en zo en dus heel verslavend. Die (lichaamseigen) stoffen worden in de Hypofyse en de Hypothalamus aangemaakt, en dat zijn klieren, nee, nee, geen collegae of buren of vervelende verwanten, maar gewoon dingen in je lijf, aangelegd door de anatomie, vanaf je conceptie al, die al die dingen op jouw eigen bestelling doen! Ik heb uren lang gezocht om de "samenstelling ", zeg maar de chemische of zo, de "nummerplaten" te vinden van dat die stof. Ik bedoel, H2O, dat kennen we, O2, ook en HO2I is ook geen onbekende, maar ik moest door zoveel pagina's waden en zoveel chemische formules bekijken, dat ik daar al helemaal geen zin meer in had en totaal verbijsterd zat te kijken naar pagina's vol met allemaal "sjemiesje" formules. Dat je dat maar weet en dat ik het allemaal onzinnig vond. (Kort: het woord endorfine valt uiteen in twee woorden, "endo" zijnde binnen, en "morfine" zijnde een slaapmiddel. Dat woord morfine kennen we allemaal, maar het is dan weer afgeleid van "Morpheus", die de god van de slaap was, volgens de oude Grieken. In Morpheus armen? Nee, niet die Grieken die nu weer een 86 miljard euro krijgen, waar haal je dat geld vandaan, nu ja, van ons, dan, maar van de Grieken die nog steeds vinden, en misschien wel terecht, dat hun beschaving de oudste is van Europa. Mocht dat al zo zijn, dan kom ik even terug op de oude uitspraak: "Hoedt U voor Grieken die met geschenken komen." Nu ja, deze Grieken komen niet met geschenken, maar met beloftes. Maar misschien is dat wel hetzelfde.) Maar bien, soit.
Zaterdag jongstleden veranderde mijn wereld. Redelijk veel. Nee, ik ga het daar niet over hebben, maar er gebeurden dingen, die al sluimerden. "Lekker cryptisch", hoor ik jullie zeggen, ja, klopt  en dat houd ik zo. Feit is dat ik emotioneel behoorlijk geraakt was en een paar kritische stukken schreef, onder invloed van die emoties, en dat dat niet helemaal goed was, nu ja de stukkies kwamen wek uit mijn hart, maar waren wel TE cynisch. Nee,ik ga niet verder, "lekker cryptisch", weer, inderdaad, maar waar het op neer kwam was dat ik zondagmorgen j.l., niet lekker in "mijn vel zat" zoals dat dus heet in "new speak". Ik voelde me kortweg, gewoon KMP.
Nu voel ik me al een paar maanden zo, overigens, lees mijn "In de Super" Blogs maar. Maar, fietsen is een goed medicijn tegen alles, in mijn geval. Dus fietste ik. Ik fietste. Langs "beemd en dreef", zoals die oude Verkade albums zeiden. Ik fietste langs riviertjes, door polders, door kleine en verstilde stadjes, waar de kerken vol zaten en de terrassen ook, gek genoeg, en ik dacht na. Ik dacht na over de Blogs die ik schreef en over de manier waarop die ik had geschreven en over de manier waarop die waren ontvangen door mensen die ik heel dicht in mijn hart draag. Niet alleen "Vrienden", zijn het, maar "Enige en Echte Vrienden" en ik besefte dat mijn manier van schrijven hen beledigd had.
Dat was natuurlijk het laatste wat ik heb gewild, besefte ik, te laat. "KMP", dacht ik! Dus moest ik het goedmaken, nee, ik moest hen duidelijk maken dat het anders was bedoeld. Gelukkig hoef je, met echte Vrienden, niet door de "uitwerpselen" te kruipen. (Anders zijn het geen vrienden.) Maar toch, schaamte en angst waren mijn  deel. Dit, hen beledigen of afzeiken, was nooit mijn opzet geweest, natuurlijk niet. Maar, men vatte het wel zo op!
Na een uurtje, dus na een kilometer of veertig, "kickte" mijn beta endorfine schema in. Het is iets wat je hebt met adrenaline, dat geweldige hormoon, maar dan net andersom. Ik wist dat ik in hun ogen helemaal fout zat en dat ik der wat aan moest doen!
Met excuses aan "Die Vrienden".
=later verder=




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De troost van Ceciel

  Man, dat internet/facebook/Twitter, weet ik het allemaal, niet alleen vijanden maakt, maar dat je ook vaak vrienden krijgt, mag blijken o...