maandag 3 augustus 2015

"Zwarte zaterdag". Zwart mag dus niet? (1)

Afgelopen zaterdag was het de zogenaamde "zwarte" zaterdag en meteen word ik teruggeroepen en apart gefloten en verketterd. Nee, nee, nee, het woord "zwart" mag niet in verband worden gebracht met die dag. Nee, man: je beledigd hele groepen mensen, kreeg ik te horen. De "zwarte gemeenschap" in ons land was der fel op tegen, begreep ik!
Nu ja, ik heb zodoende dus het nodige uit te leggen en te vertellen en dat vind ik nooit echt erg, geloof me.
De term "zwarte zaterdag" is al een oude uitdrukking en stamt uit de jaren dat de mensheid eindelijk grootschalig met vakantie kon en mocht. Dat zal in de jaren zeventig, misschien iets eerder geweest zijn, toen zowel vakantie, auto's, caravans en campers een beetje gemeengoed werden in de landen die boven, onder en naast Frankrijk lagen. Bij de "betere" standen, dan, zeg maar. Die "betere" standen waren gezinnen die (nu ja, de kinderen,) vaak MULO of HBS gehad hadden en zodoende dus een baantje hadden waardoor ze zich een dergelijk en bovengenoemd vervoermiddel aan konden schaffen en ja, door die MULO of MMS opleiding spraken ze zelfs ook wat Frans: "Non, non, un pain de Brun", of : "Je vait mon corridor" of:  Je ne sais Joop de Lait douce", nu ja, dat soort onzin, ik fantaseer maar wat.
Maar, het Franse land viel enorm in de smaak en ja, toen de (toenmalige) "rijken" zeg maar er geweest waren, en naar Spanje doortrokken voor e volgende vakanties, ging het "grauw", dat eerder op de "brommert" of de "scootert", voor een dagje strand, naar Zandvoort en Katwijk, ("Chatquartier sur mer") was geweest, ook naar het zuiden. Het ging beter met de economie, men keek naar de TdF en zag de fraaie VVV beelden van het land en ja, de sleurhut was gemakkelijk aangeschaft, heel veel banken gaven graag leningen en de caravans werden volgestouwd met piepers, hagelslag, muisjes en beschuit! Dan ging men: over de Route de Sloleil naar het zuiden, naar de Dordonge of de Vaucluse of de Dorme, nu ja, noem het maar op.
In de jaren tachtig en verder, werden die bestemmingen zo populair dat half België, Nederland, Duitsland, Denemarken, Spanje, kortom, half Europa daar hun vakantie ging doorbrengen. Hoewel het Frankrijk van die tijd aardig ruim was, zagen de diverse, elkaar veelvuldig opvolgende regeringen van het (fraaie) land ook wel heel veel heil in dat toerisme en vooral om dat te lokaliseren en er geld aan te verdienen. Ze besloten dan ook om zogenaamde "Peage's" aan te leggen, dat zijn snelwegen met Tol heffing. Ik denk dat de meeste van mijn lezers ooit wel eens zo een weg hebben gereden. Je rijdt die weg op, je checkt in, niks loos, je rijdt die, soms zelfs zesbaans weg af, ze zijn altijd perfect onderhouden, en je betaalt aan het einde. Goeiekoop? Nee, integendeel. Tussen de Luxemburgse grens en Lyon ben je bijna veertig euro kwijt, maar je hebt dan wel goedkoop getankt in Luxemburg en je kan heel aardig opschieten naar het zuiden.

Eh ja, nu ja, de meeste mensen gaan dus op de eerste zaterdag van augustus op vakantie en storten zich, met heldenmoed en dwaze overdrijving, in het gewoel dat men in Frankrijk: "Zwarte zaterdag" noemt. Waarom wordt die dag zo genoemd? Omdat er veel geleden wordt op die eerste vakantie dag. Door de meer dan enorme files, (de afgelopen zaterdag stonden er al meer dan 800 kilometer), maar natuurlijk ook door het pest humeur van de bewoners en inzittenden van al die auto's, caravans, campers en bussen en zo en de daaruit voortvloeiende ruzies en conflicten onder de diverse reizigers, door de uren oponthoud. Maar meer nog, en vooral nog, doordat de dood mee reist in de enorme verkeersstromen naar het Zuiden, naar de stranden in de zon.
Op die dag, afgelopen zaterdag, de eerste augustus 2015, een jong gezin om, bij een "stom" verkeersongeval in België. De (nog jonge ouders) overleden en twee jonge meiden (dochters) werden afgevoerd naar een ziekenhuis. Gvd, een heel gezin uit elkaar gesleurd door een vakantie die ze ergens aan de Belgische kust zouden houden. De schuldvraag? Ach, wie weet? Maar: daarom heet het dus: Zwarte zaterdag, en over twee weken, als de meute terugkeert, heet het weer zo, voor de voor de handlopende redenen. 

Dus nee, Zwarte mijnheer of Zwarte mevrouw, die op FB en/of in de krant zo nodig moesten schelden tegen het gebruik van het woord "zwarte", we noemen Zwarte zaterdag zo, niet omdat we narigheid en rouw en vreselijke ongevallen aan donkere mensen uit Afrika of Suriname of die landen koppelen, maar omdat zwart altijd al de kleur van de rouw is geweest in "onze" streken, ver voordat "jullie" naar onze streken kwamen. Zwart is in onze witte (witte, mag dat dan wel?) landen een teken van: naderend onheil, van pest epidemieën, die de zwarte dood werden genoemd, dat was overigens al ver voordat jullie continent werd ontdekt, zwart was de kleur van de onweersbuien die met hagel en narigheid aankwamen, die oogsten verpesten, zwart was de kleur van orkanen en windhozen en noodweer, die de boeren in armoe achterlieten, ze hadden weer geen oogst, ze hadden weer geen winter zonder zorgen, integendeel, bijna stierven ze van de honger! In tijden dat er nauwelijks landbouw was in Afrika!
Dus nee, het woord zwart is al ver voor de komst van de "niet witten", mag dat? ontstaan. Het heeft geen ene fu.., geen moer met donkere mensen te maken hoor, zielige, op jullie veel te lange tenen getrapte en achterlijke mensen die overal wat achter zoeken! 
Maar ja, ik zal in het vervolg zwart vermijden. Ik zal geen zwarte peper meer kopen, ik zal geen zwartboeken meer lezen. Ik zal het boek "Black Sunday" van Thomas Harris, publiekelijk verbranden. Ik ga alles wat zwart is in mijn huis verwijderen. Dat ik dan wel een kaal huis overhoudt, zal jullie wel bevallen. Geen Zwart omrande TV, geen zwarte Laptop, geen zwarte printer en oh ja, hoe zit het nu met zwart op wit gedrukte boeken? 
Nu ja, boekverbrandingen, ach de nazi's deden daar ook aan, dus ja, de "Anti piet" partijen vinden het verbranden van alles wat zwart is dat ook wel gesnejen denk ik?

=Ok, Gele koorts, Groenland, Bruine suiker, Groene groentes, Rood fruit, SneeuwWITJE, ja da's wat ver, ik ga het allemaal vermijden. Paars? Ok, dat gaat. Laat ik het maar op de Paarse bewoners van de Bijlmer hebben, denk ik=




2 opmerkingen:

Het jaar dat ik niet fietste

'Tja, nu ja, ik weet het ook niet meer, maar zullen we dan maar toch maar weer naar het Eibernest gaan, in Eibergen? Ja, ik weet het...